Tuesday, June 26, 2007

ساعة هرتلة

ولأن البشرية عمالة تستغيث وتستجير من اكتئابي وبسبب تأخر الإذن حاولت تسلية نفسي والخروج من بئر الاكتئاب وإليكم ما كان
............
وجدت سؤال على موقع ما هل تعرف برجك الصيني؟ والإجابة طبعا لا وفكرت باكتئابية وضبابية لربما كان السر في الصين
والصينين في أيامنا هذه يكتسحون الحياة بما فيها فوانيس رمضان وحد ابن حلال كان قالي ناوين يغرقوا السوق عرايس صيني
فكرت أن لا بأس أشوف بختي الصيني ولأن ما قرأته أضحكني أحببت أن أشارككم بسمتي ويلا نغير جو
على فكرة حاجات كثيرة من اللي قالوها كانت صح فقلت اتركها واشير لها كمحاولة مني لتقديم بعض المعلومات التي تطلبها التاجات من شجرة الدر ومن ما علينا لعلهم يهتدون إلى من تحمل السكينة بجر السين اليومين دول فقط
من الأول كده برجي الأفعى
محدش يضحك دا انا حمدت ربنا اني مطلعتش خنزير مثلا
أما شخصية الحية يا اعزائي
الحية لطالما رمزت إلى غواية الإنسان. في الحقيقة هي مولودة بجاذبية وشعبية فطرية لأبعد الحدود. أن تكون مركز الاهتمام والتقدير هو أقل ما يمكن أن تنتظره. وبالرغم من ذلك فهي شخصية هادئة وقليلة الكلام. وتمتاز بالأخلاق العالية. لا يمكن أن يثنيها شيء عن عزمها إذا قررت المضي بأمر ما، وتصارع من أجله حتى النهاية. كثير من الأشخاص يقعون في حبها، وقد يكون ذلك دون أمل أو بشكل سري
تعتمد الحيات في حكمها على الانطباع الأول؛ لأن لديهم حاسة سادسة قوية
نقاط القوّة
الحية موهوبة، ذكية، منظمة، رومانسية، ساحرة، ّذات إرادة عقلية فذة. تحب المال ومتع الحياة. مفكرة, فيلسوفة، شخصية معروفة، ولا تهدر الوقت فيما لا يجدي.
نقاط الضّعف
أنتو عارفين طبعا ومتأكدين أن معنديش نقاط ضعف أنا أساسا كل حديد وقوة
الحية غامضة , لا تنسى الإساءة، وتنتظر سنوات حتى يحين موعد الانتقام. صعبة المراس، قلقة، تكره الخسارة، ولا تصغي لنصائح الغير


أثناء بحثي عن صورة للموضوع افتكرت فجأة حبي وأنا صغيرة للثعابين في أي جنينة حيوانات وخواتي يقرفوا مني ومحدش يقف معايا وأنا اتفرج عليها يكلموا اللفة ويرجعوا وأنا واقفة مبهورة أمام صندوقها الزجاجي.... احتمال الصينين يعرفوا عني حاجات كانت غايبة عني في الأساس أفعى اللهم احفظنا
أفعى دي كانت شتيمة على زماني ولكنها بالصيني شخصية
فعلا يا جماعة اللي معندوش أمل عند العرب عليه بالصينين
J
حلوة الحدوتة ولا ملتوتة




28 comments:

انتظار مؤقت said...

حمدالله على السلاااااااامه يا قمر كل و يارب يكون الاكتئاب مشي في حالو و سابنا في حالنا
موضوع جميل البرج الصيني ده ..قولتيلي افعى ماشي ربنا يستر
تحياتي

Ma 3lina said...

حلوة الحدوتة دى

تعابين غريبة جدا و الله يالا ما علينا

ليكى تاج عندى

friend said...

لا الحدوته دي بتذحف ليه كده
مش عارف امسكها خالص
علي العموم موضوع كويس
مع اني مبحبش الافعي خالص

تحياتي

سكينة said...

انتظار مؤقت
الله يكرمك ويسلمك ..متخدش في بالك قوي أهي حاجة نسلي بيها انتظارنا
ومين قالك بس اني ناوية اسيبه في حاله دا انا لزمن ولا بد اخد بثاري منه انت مخدتش بالك أن الافعى تسعى للانتقام
:)

سكينة said...

ma-3alina
متشكرة
أنا نفسي متسغربة نفسي بالصيني بس يعني مش هاعرف أكثر منهم ولا إيه
:)
هو التاج مطلوب بعد كشف جميع الأوراق دي اي نعم بالصيني لكن فيها حقيقة بالعربي
حاضر

سكينة said...

جزر
كويس انك معرفتش تمسكها هو حد عاقل برضو يمسك الأفعى مش يمكن تطلع كوبرا في الآخر
منور بسطة الحياة

GlimmerMan said...

سكينه

شكل الإكتئاب فك (بفتح الفاء) شوية .. عقبال مايغور عنك خالص
إنتي برج الأفعي و كنت بتحبيهم و إنتي صغيرة ؟ .. أجيبلك أد عشه خمشتاشر واحداه معايا و أنا راجع .. هنا الأفاعي و الثعابين علي كل لون و شكل و بتتمشي في الشوارع و لا حد هاممها.
أنا برج التنين .. مناسب جدا لجهنم الحمرا اللي هنا .. جاتلي أخبار إن القاهرة هاتولع من الحر .. ربنا معاكوا.

تحياتي

Anonymous said...

سلام،،،،
الحدوته حلوة ومش ملتوته، وما لهم الصينيين ، قالو عني تنين ، واكيد انا تنين لانه لما يكون خلقي طالع باتنهد من الاعماق وبانفث نار. وانا كمان باقول منيح انه ما طلعت خنزير ولا فار .

الطائر الحزين said...

ومن عفا واصلح فاجرة على الله

بس ارجع واقول الا من ظلم
اى من وقع علية ظلم

هونى على نفسك وشوفى حاجه تانية غير الحية اريد أن تأخذى من الحية اسمها وتتركى صفاتها وبعدين هما الصينيون ورانا ورانا
سلام

mo'men mohamed said...

طب الحمد لله اخى انك خرجت من مود الهم والإكتئاب
بس كان عندى كلمة يا ريت اخى تقبلها من أخوك
بلاش موضوع الأبراج هذا و ال‘تقاد بيها لأن فيها نوع من الشرك و زيها زى التمائمو الإستبشار بيها نوع من الطيرة انا بصراحة مش عايز اكمل
وجزاك الله كل خير
السلام عليكم

سكينة said...

glimmerman
قول كده بقى أنت تنين!!!وتقولي الدنيا مولعة من حولك وأتاريك أنت اللي مولعها ولا انتش داري
وأنتيمتي على فكرة تنينة برضو لكن يا عيني مسالمة جدا
وربنا يجملها بستره عليك في الغربي زي ما سترك في الصيني
ولو ولعت هيبقى من ظلم العباد
ولا يهمك من الحر أدام اللمون موجود
:)


tina
تصدقي أول مرة أخد بالي ان اسمك ينفع مؤنث ومفرد تنينة
:)
أنا أحلامي بقى أن أنفث نارا لكن بجد

سكينة said...

الطائر الحزين
لم أقصد أبدا بكلماتي أن أشكو من
يرحم إلى من لا يرحم حاشا لله ولكن الرسول عليه الصلاة والسلام قال إن القلب ليحزن
لا يهم أن أحيا فالأهم أن أكون في سكينة
أهلا بك

مؤمن
واسمحلي أكتب اسمك بالعربي
طبعا شاكرة جدا النصيحة ولكني أتحدث عن الأبراج في ساعة أسميتها من بابها هرتلة يعني متخدش في بالك ولذلك لم اضف اسم الموقع الذي أخذت منه التصنيفة كي لا يكون حث عليها فالمسلم ما زلت أذكر لا يتجاوزه السوء
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

momken said...

ماشى ياست سكينه وانا الى عمال ااقول مالها ناعمه كده وعماله تتلوى
بهزر
طبعا انا هخاف اشوف البرج بتاعى لاحسن يطلع حمار مثلا
وابدا الاقى بينى وبين الحمار صفات مشتركه
وقتها كنت مضظر احسن اخلاقى للحفاظ على سمعه الحمار

بوست جمل وانت دمك خفيف
تحياتى

basma saghir said...

اكتئاب تاني..هو مش بيخلص ليه؟؟
تعرفي ليه؟؟
مبحبش الابراج خالص لا الصيني ولا العربي ولا اي حاجة..بس تعرفي..الحمد لله فعلا انها جت على قد حية وبس مطلعتيش قرد ولا خنزير لاسمح الله

وحشاني جدن خالص مالص

MAKSOFA said...

حفلوة الحدوته ياسكينه ، وبعدين أنا لو من البرج الجميل بتاعك دي مايجيش لي أكتئاب أبدا

الطائر الحزين said...

استاذة
بارك الله فيك فعلا ان القلب ليحزن
وابسط الحقوق ان نعيش فى سكينة
صدقت
جزاك الله خيرا

Anonymous said...

حرام عليكى انا مابحبش اشوف التعابين دى خالص ليه كده تحطيها فى الوش
وبعدين انتى فرحانه انك برج الافعى
وع العموم انا مش مؤمن بالحاجات دى لانها دجل
بقى انا اول مره ازور مدونتك الاقى الصوره دى
تحياتى

سكينة said...

momken
انا كنت زيك في الأول بعدين قلت يعني أدام انا عقرب في الغربي مش ممكن اكون اوحش من كده بالصيني فتوكلت على الله بدافع من الهرتلة ليس إلا
لكن لو انت هتاخد الحكاية جد وتتعب نفسك عشان تحسن صورة الحيوان الطيب أحسن خليك ممكن اللي مش ممكن
:)
شكرا وشقر علينا دايما

سكينة said...

بيسووو
حمد الله على السلامة يا فراشة يا محلقة في دفقات الأمل ويارب يتحقق ويبقى حقيقة
:)
أفتكر لو كنت طلعت حاجة بشعة مكنتش قلت كنت كفيت على الخبر ماجور على طول
:)

علاء
حصل وكلامي أكيد وصل مش ناقصة خنقة وقيود

مكسوفة
هقولك الحقيقة إن الرغبة في الانتقام والإصرار على اتمام المهمات باعث على الاكتئاب يجري ايه يعني لو كنت فافي ومش بيهمني كنت هأروح البحر وأزأز لب

mohamed gado
ولا أنا مهتمة بيها لدرجة الإيمان
ثم مش عجباك الحية طب دي على الأقل خلق من مخلوقات الله مهما كانت فيها جمال في تناسق الألوان وليونة الحركة والصمت المبدع المحيط بها وافتكر عشان كده وصفت بالحكمة بأي حال أنا شايفة أن صورة الحية الطف كثير من البنار اللي جنابك فارضه على كل حد داخل مدونتك عين مفوقعة وشوية من حرب الكواكب
يبقى حرام على مين
وكلام بيني وبينك أنا فكرت وأنا بعمل البوست احط الصورة في الآخر تحسبا لموقف مشابه لك لكن لأني فعلا بحبها قلت احترمها واحطها في الأول
هتغير البنر ولا إيه أنا برضو ست كبيرة وقلبي ضعيف
:)

Anonymous said...

Gamda kiiiiiiick , pls attach the link

Anonymous said...

لينك التهييسه أهو .... انا طلعت ارنب وصينى كمان !!!!

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
سكينة said...

ahmed
المشكلة مش فيك لكن في أفضل شريك
:)
اعزمنا ناخد الأفترنون تيه في بيتك المنظم الجميل يا أرنوب
سعيدة أنك ضحكت على النكتة

Anonymous said...

كدابين كدب الأبل انا عمرى ما كان بيتى منظم وجميل وبالنسبه لموضوع الأفترنون تى ممكن يبقى فى قهوة الحريه اللى فى باب اللوق هيكون أروش . ممكن نعمل اعلان زى بتاع بينوس كافيه فى اف اح
.... بدل الساعه 7 فى بينوس نخليها الساعه 2 فى freedom

سكينة said...

ahmed
لو هموت من العطش مش هنزل الساعة 2 مبحبش الشمس ولا هيا كمان بتحبني
:(
ولو قلنا الفجر هيكون صعب عشان خاطر العشا الليلي
:)
بيتك مش منظم !!يعني هو أنا اللي حكيمة

!!!!

Anonymous said...

خلاص يبقى افترنون بيره ساقعه مشبره فى قهوة الحريه برضه ..... بالمناسبه انا عملت بلوج بس مش فاهم اى حاجه

سكينة said...

shark
مبروك البلوج وأول ما تبطل بيرة هيزيد تركيزك وتتعلم تعض بحنية..قصدي تكتب وتقول رأيك
وأدام وصلنا للبيرة هنخلي المقابلة ناااشفة من غير مشاريب

Anonymous said...

هو انا عملت بلوج عشان أبطل بيره ؟ لا طبعا ياسوسكا اتفضلى وهاجيبلك بيبسى دايت .