Tuesday, July 10, 2007

تاااااااج عليه دية

انت مين ؟؟
واحدة غلبانة لكن مخرمشة
مين أكثر ست اشخاص بتحبهم؟؟
أنتم متفائلون إني بحب حد من أساسه ضحكتوني هههههههه
عموما أنا بحب أي عيل في السكة، وكل متفائل في الحياة، وكل مثابر، أي حد يعرف يضحك ويضحك الناس،
هل أنت سعيد؟؟
هجاوب بس أعرف الأول سعيد يعني إيه!!.... آآآآه بجد هي معناها كده مكنتش أعرف قبل النهاردة
مممم
لا ......أنا غير سعيد.... ليه؟؟ أصل... ممم ....أصل ممم
أنا مؤنث وبالتالي سعيدة الحمد لله بنسبة 80 في المية رضا وكل ما ساعاتي بتمر مش هتصدقوا لكن والله أني أزداد سعادة ورضا
لو اجتمعت مع حسني مبارك في مكان واحد هتعمل إيه؟؟
هأعمل نفسي مش عارفاه ههههه ما أنتو عارفين بقى الثقل صنعة بحاول اتعلمها وفرصة أطبق
لو معايا مليون ونص أعمل بيهم إيه؟؟؟
عدم المؤاخذة في السؤال بأي عملة أصل نوع العملة يفرق في قوتها وفاعليتها وعشان رياح التفاؤل نخليها من أغلى العملات اليومين دول وأقول أنفذ حلم حياتي وأعمل ملجأ للأيتام ومنجرة لأني بحب الخشب جدا منها صنعة في إيد العيال ومنها تصرف على الدار بعد ما أموت والمليون يخلص.
بتحب مصر؟؟
فوق ما تتخيلوا ونفسي هيا كمان تحبني .. ثم يعني حب الأوطان من الإيمان
هل أنت مسلم؟؟
الحقيقة هي دي أحلى حاجة في حياتي الحمد لله على نعمة الإسلام ونعمة الهداية للدين عموما
ليه؟؟
محدش قالكوا قبل كده إن كلمة ليه مش لاقية جواب!!
في البداية عشان طلعت لقيت أهلي مسلمين لكن لما فهمت حتة حبيت ربنا ورحمته وأكثر ما أحس هذه الرحمة في دعوته لنا لندعوه ليستجيب لنابحبه لعظمته فأمره كن فيكون ولولا حبة الدين اللي كرمني بيهم ربنا كان زماني في حتة من اثنين يا العباسية يا بيت خالتي
مين أكثر شخصية متقدرش تستغني عنها؟؟؟
طب وليه الاحراج ده يا جدعان؟؟ المفروض يعني أننا صحاب.... أي حد أحبه مقدرش استغني عنه
إيه أكثر موقف محرج؟؟
سألتني واحدة يوم فرح أختي شكلك كده فرحانة يا ترى الفرحة دي بجد؟؟؟ قلت طبعا وليه لاء!!! معقولة فرحانة أختك الصغيرة بتتجوز قبلك؟؟ قلت عادي- أساسا الموضوع مكانش فدماغي في تلك الحقبة الزمنية- أصرت بغلاسة نادرة طب ليه اختاروا اختك مش أنت؟؟؟ طب دي يترد عليها ازاي؟؟ بصراحة لما بغضب ببقى وحشة جدا .... واختصارا لمرار ثلاث شهور من التعامل الإلزامي مع الشخصية الغلسة دي قررت تزورنا وابنها كماننا اللي كان بيدرس طب في ألمانيا عدت أول زيارة على مضض طبعا تحت ضغط كل مصادر السلطة في العائلة الكريمة قابلته ثاني مع والدته ووالدتي وقال اتكلموا مع بعض... لقيت الواد مزورق يا حبة عيني والدمعة هتفر من عينه مالك يا أخي- على اعتبار المسلم أخو المسلم- قالي مش عارف الارتباط في الوقت ده هيعطل خططي ومش عارف لو كنت هقدر التزم بالموعد وكنت عايز اشتغل شوية بس ماما مش موافقة وعايزة اول ما اخلص ارجع على طول....... دكتور ومغصوب يا جدعان طب أنا اعمل إيه دلوقتي مش كفاية عليا عمايل أمي استحمل كمان عمايل أمه... ما علينا قلت بصراحة بعض الأمور محددة بوقت مثل دراستك ولو نفسك تشتغل في الغربة شوية تكوم نفسك برضو هيكون أسهل لو انت مش مرتبط والجواز مش هيطير فخليك مركز في المهم...هب هب هب لقيت اللي بتصرخ وبتقولي حسبي الله فيك ونعم الوكيل طبعا والدته... مش هقولكم على منظري ومنظر والدتي في بيتنا الست بتدعي عليا يخرب بيتك أنا جبته عشان تقنعيه يرجع مش تقولي خد فرصتك ثم أنت مالك بحياة أبني هنا كان يا جدعان لا بد من وقفة قلت انت مش شايفة انك تجاوزت حدودك بتدعي عليا في بيتنا الحقيقة كان موقف زبالة الزبالة اهلي اتريقوا عليه بتاع خمس سنين قال إيه بقوم الواد على أمه... كانت ساعات وأيام غبرة إيه يا جدعان محدش بيعنس كده بالساهل
الامنية اللى اتمنا تحقيقها ؟؟
الحقيقة فيه أكثر من أمنية لكن الثابتة بينهم دائما أن لا أمرض وأموت بصحتي على طاعة مش عارفة هأموت ازاي بصحتي!!! محدش يسألني لكن دعواتكم
التاج باه يتمرر لمين؟؟؟؟
التاجات فيها معلومات شخصية واحتراما لخصوصية أخواني البلوجرية مش هأدبس حد لكن سأطلب من كل لطيف وأمورة بيشروفني بزيارة أنهم يجاوبوا عليه ويدونا ألو عشان نتعرف عليهم أكثر ويرحموا فضولنا .
ملحوظة: اتبسطت يا ما علينا اديني جاوبت قال دية قال وإيه كاش كمان...

25 comments:

mohamedgado said...

اجاباتك جميله وبالصدفه انا لسه مجاوب ع التاج ده من شويه
وكويس انك كتبتى البوست ده عشان تنزلى صورة البوست اللى فات
وتحياتى

Ma 3lina said...

هيييييييه تاجى تااجى

مقابلتك مع حس حس مسخرة يا بنتى اما الموقف المحرج فانتى عملتى اللى عليكى

شكله كده مكنش عجبك

ربنا يكرمك ان شاء الله و مستنين بوستات جديدة

سكينة said...

mohamedgado
يا لذيذ يا رايق متضايق من صورة الأفعى
:)
اجاباتك بتقول إنك طيب ويا رب تفضل على طول طيب

ma-3lina
مقدرش أتأخر عنك ثم أنت بقيت حاجة صعب من ساعة ما بقيت صاحبة برنامج اذاعي مشهور وأنت عارفة بقى سلطة الإعلام
:)
والله لا كان عاجبني ولا والدته عجباني سيبك أنت مفيش بعد الحرية والجنة مش بعيدة إن شاء الله

طهقان said...

سكينة

الموقف المحرج بتاع الفرح دا
انا لو مكانك كنت ضربت الست السمجة دي باي حاجة قدامي



انما
بصراحة

انت شخصية جميلة

سكينة said...

طهقان
طهقان باشا منورنا يا أهلا يا أهلا
متشكرة على كلماتك وربنا يهديلك العاصي

basma saghir said...

ايه ده؟
تاج عندك يا سكينة...الف الف مبروك فرحتلك والله..عقبال الباقي
هبقى ابعتلك تاجات بقى لو انتي دخلتي ضمن اللعبة الرهيبة دي

تحياتشي الشديدة

basma saghir said...

ايه ده؟
تاج عندك يا سكينة...الف الف مبروك فرحتلك والله..عقبال الباقي
هبقى ابعتلك تاجات بقى لو انتي دخلتي ضمن اللعبة الرهيبة دي

تحياتشي الشديدة

Anonymous said...

سلام،،،
انتي تأخرتي علينا عسى المانع خير
انا كل ما افتح الاقي البوست القديم
لحد ما كنت حايأس ومش حاحاول افتح تاني.
اجاباتك رهيبه ينفع تشتغلي في السياسة ، وين وزارة الخارجية عنك كنت انقذتي البلاد من المواقف الصعبة. بس طبعا الدبلوماسية مش غريبة عليكي. بس زعلت منك!!! انتي طيرتي العريس من ايدك ، انا لو منك كنت اقنعته يتجوز ويستقر والجامعات والوظايف مش حتطير. حد لاقي عريس اليومين دول؟؟ تغور الشهادات، ولو كان مش عاجبك تبرعي فيه للغلابه يستحملوه ويستحملو ام امه .

سكينة said...

بيسووو
هقولك إيه عن التاجات يا حبيبي
:)
كاس وداير على كل الناس

tina
العريس الجاي هبقى أخد بنصيحتك وإن شاء الله يقولي تعلمي العوم أقوله أنا في الاساس بطريق
:)
كله إلا تبطلي تزورينا ده بالعكس لو لقيتني تأخرت تبقى زيارتي واجبة أكيد في سبب عاملي حبسة كتابية

الطائر الحزين said...

انا بصراحة شايف ان الواد هو اللى موقفة محرج
نازل يا حبة عينى علشان يتجوز غصب عنه
وامة مجرجراه من ودانة فيلاقى حد يحاول يفهم كلامة فطبعا يلاقيكى فتعطي له النصيحة وما صدق شبط فيها
وامه طبعا اللى مش بتسمع بقت تسمع دبة النملة

ما علينا
سلام

ياسر سليم said...

سلام عليكم


بالنسبة للموقف
الست دى .. اشمعنى اختارتك انتى .. انك تقنعى ابنها ؟

يمكن اختارتك تبقى عروسة لابنها .. وبعد لما كرشتيها بالذوق تراجعت عن الإختيار

عموماً حتى لو كدة .. احمدى ربنا انك تخلصتى منها لأنها كانت هتبقى حماة مش اد كده

وده يبان من السؤال المحرج اللى سألتهولك فى الأول

Anonymous said...

غلطانه انك فكستى الجوازه ده واد زى الفل ...بس سيبك انتى العزوبيه حلوه برضه واللى خد عليها مايسيبهاش ربنا يديمها عليكى نعمه ويوعدنا .

سكينة said...

الطائر الحزين
على فكرة هو اجوز فعلا ومش سعيد أبدا
عارف من أسباب السعادة أنك تقدر تتنفس فكريا وإن كنا نشكو ونهجو التسلط السياسي يبقى مفيش داعي نزيد عليه اجتماعي وعاطفي أكيد هنتخنق

سكينة said...

ياسر سليم
اختيارها لي كان نوع من الاستغلال كنت في نظرها أداة تحقق لها رغبتها في عودة ابنها ومش واخدة بالها خالص أنه طقهان منها في بلاد الفرنجة
دلوقتي مش زعلانة خالص لكن وقتها زعلت على ما تضطر الفتيات لتحمله من غلاسة وسفاهة المجتمع وعشان تفهمني أكثر اقرأ ساعة ملاسنة

سكينة said...

ahmed
موووووه وكمان مووووووه هي دي الناس اللي بتقدر نعم الله بأشكالها المختلفة
:)
لكن ربك والحق أنا ممكن استنتدل في أي لحظة لو لقيت حد يحبني بعيوبي وهي مش كثيرة بس 999
ولو فاضي سلي نفسك بساعة مع أصلع
وفي انتظار مدونتك نسعد بزيارتك

Anonymous said...

هو مين الأصلع ده ؟وبعدين مالهم الصلع يعنى ؟ياللا ماعلينا ....
والله ياسوسكا مش عارف موضوع انى أعمل مدونه ده ايه ظروفه بس انا حابب الموضوع كفكره لكن تنفيذها مش عارف هييجى امتى ..... عايز اقولك ان فى تهييس بالعبيط بحكم انى من جيل الطلائع اللى هما أمل مصر واللى مفشوخين فى الوطن ...
سلام

سكينة said...

ahmed
الصلعان أجدع ناس بيدعموا الاقتصاد القومي بتوفير الشامبو وجرك مية في كل حموم
:)
يعني الصلعان حلوين والعوانس وحشين
؟؟؟
قصدي مفيش داعي يعايرني مش أكثر فلكنا مجاريح في الهوا سوا
وشاركنا التهييس

Anonymous said...

صباحوا مربى

سكينة said...

shark
قشطة وعسل صباحو ومساه
:)
أكيد القرش المصري هيكون حنيين

momken said...

هههههههههههه
ردودك كلها جميله وحلوة
ممكن نقول صادقه جدا
ومرحه جدا
ومنتهى منتهى الدبلوماسيه
انتى ايه وزيره خارجيه سابقه؟

انا خفه دمك مالهاش حل
تحياتى

Dr. Ahmed Morad said...

هو في الحقيقة موقف العريس المرغم على أمرة بتاع كلام ماما يمشي
أنت مش طار من ايدك
أنت خلصتي من ماما اللي كنتي هتتجوزيها في صورة ابنها
طيب بما أنه اتجوز
كده أحسن ولا كنتي تشاركيه تعاسته اللي هو فيها الآن ؟؟
طبعا التلقائية بتاعتك وحكمك البسيط على الأمور هو اللي نجاكي
وشكرا

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

اهلا بالاستاذ الكبير جدااا

اجباتك جميلة اوى بجد....

وكدة بدات افهم انت استاذ لية...ربنا يكرمك يارب

سكينة said...

momken
مرحة؟؟!!بجد؟؟ أنا معرفش
:)
أنا قلت حاجة ممكن تغفر لي بوست الكآبة اللي فات
الحقيقة أنا عيني على وزارة الثقافة أو التعليم أما الخارجية مجتش في بالي خالص لكن لو أنت شايف كده أنا ممكن أوافق مهو كله خدمة للوطن

دكتور أحمد مراد
أولا حمد الله على السلامة
ثانيا وأنا إيه اللي يخليني أشارك حد تعاسته أساسا ما أنا أبرطع في تعاستي لوحدي براحتي وأنا زي الفريك محبش شريك
مكانش أغرب موقف عريس فات بالمناسبة لكن المرة الوحيدة اللي تخانق العريس وأمه قدامي ثم أمه كانت معجبة بيا جدااا زعلت بس أول ما حست أن ممكن يكون لي رأي في الدنيا طب أعمل إيه ما أنا قلت من أول بوست دماغي تعباني ولازم تتغير
تحياتي وأسئلة كثير أنت عارفها صح؟؟ خليك حلو وجاوب

سكينة said...

الغزالي
اللهم آمين يكرمنا أجمعين ويرحم ضعفنا
أنت فاكر إيه!!!خبرة يا نااااس ساعات كثيرة وسنين طويلة وأنا في الحياة محتاااس
:)
منورنا

الجعرّ و أبورمّانة said...

أبورمّانة :
جميل جدا ياسكينة .. ضحكتيني عالموقف بتاع الست ده والله .. حاجة مسخرة !!

بس على فكرة انا رأيي ان الموت على صحة كويسة مش حاجة حلوة .. أولا عشان المرض بيخلص الذنوب .. ثانيا عشان الموت بالطريقة دى هايبقى فجأة وما أسوأ الموت الفجأة اللهم باعد بيننا وبينه ..

تاج رائع