Sunday, March 4, 2007

ساعة الكذب






تعى ولا تيجي واكذب علي الكذب مش خطية
من ساعة ربنا يكرمها فيروز ما قالت الكلمتين دول والناس افتكروها فتوى شرعية تبيح الكذب
مهي لسه قايلة بعظمة لسانها أنه ليس خطيئة وهنتبع اجتهادها وفي فوضى الفتاوى أي حد ممكن يفتي حتى وإن كان يكذب.... ما علينا
موضوع الكذب بقاله فترة مخبط معايا جامد وأنا بقول الله يخزيك يا شيطان وبلاش سوء ظن وبلاش نشر غسيل العباد
لكن لقيت أوبرا وينفري بقى بتنقر على الموضوع وتذكر دراسة تشير إلى أن الإنسان العادي يتعرض لحوالي مئتين كذبة يوميا!!! يعني كذبة كل خمس دقايق
!!!!!
ده في بيئة الدراسة الغربية مع الحريات المتاحة والاستقلالية واللي مش عاجبه يشرب من البحر امال لو طبقوا الدراسة علينا يا ترى هتكون النسبة إيه... وأترك لجنابكم بما هو معروف عنكم من حكمة ودراية وحسن تقدير البت في الموضوع

تكون قاعد في أمان الله يحب حد يستلطف ويتمطع على حسابك طبعا يفتح موضوع إيه رأيكم في الكذب؟
أي لون منهم؟
لهو الكذب ألوان؟
أيوه نزل منه الأبيض اللؤلؤي والعادي والشفاف؟
كذب شفاف؟؟
أيوه يعني مفقوس خالص لكن أهو بيقضي الغرض
وازاي يقضي الغرض وهو مفقوس؟ وليه نكذب كذب مفقوس؟؟ هي الخيبة حصلت أننا مش عارفين حتى نكذب
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ما تغيرش الموضوع وجاوب
هو إيه الموضوع أساسا؟؟
رأيك في الكذب
ممممم
يعني لازم اقول الحقيقة ولا ممكن أكذب؟
هتكذب في موضوع الكذب!! ده أنت حكاية
قصة قصيرة من فضلك مفيش وقت للروايات, ومن الآخر عايزين مني إيه أصل ورايا شغل- دي كذبة للخلاص من غلاستهم-
عايزين إجابة محددة عن كمية الكذب وتوقيته في حياة سعادتك
اللي افتكره إن الكذب كان حرام على أيام تربيتي- كانت مجرد محاولات باء معظمها بالفشل- وآخرته وحشة
وكنت أعرف أن الكذب ما لوش رجلين وبرضو مكانش ألوان على زماني
ثم أنا هكذب ليه يعني- دي في الحقيقة أخيب كذبة-
وأنا عمري ما كذبت- ودي بقى آخر كذبة في سجلك
يعني ما بتكذبيش خالص؟؟
إزاي !!! طبعا بكذب كل يوم.
كل يوم!!! مع أن شكلك ميقولش كده
شكلي أكبر وأقوى كذبة في حياتي .....كينونة متخدش منها خوانة شوية براءة على شوية هطل لكن الحقيقة غير كده خالص
دي كذبة مفيدة صيت غنى ولا صيت فقر
عملت دراسة سريعة كده فضلة خيركم عن الكذب
لقيت الكذب الأبيض هو ما ينجيك من مشكلة يستحسن تفاديها وفيها مصلحة للجمهور وتقول مثلا لالا مكانش قصدي طبعا , أصل أنا ما سمعتش التليفون, يا سلام ده أنت تنوريني , ما دقتش أطعم من كده!
الكذب الأسود اما تحمل حد خيبتك الثقيلة وعادة ما يبدأ هذا النوع ب مش أنا.... وممكن تكون داهية مسحية وتقول مين اللي
كذب من غير لون حاجات بنقولها ساعات ونشيل ذبنها من غير داعي مثل وحشتوني, طبعا ذكية
ونستطيع أن نصنف الكذب بألوانه السابقة حسب أدائه الوظيفي فنقول فيه كذب مفيد وكذب ضار وكذب ماسخ قصدي محايد
طبعا أنا فتكم في الكلام وخبيت وما قلتش عن أصدق كذبة في حياتي
وبكده يكون لي السبق المدوناتي في الكتابة عن كذبة أبريل قبل أي حد
مين بيكذب ولو ساعات ومين ما بكذبش خالص؟؟

6 comments:

Tamer Nabil Moussa said...

الانسان يكذب للهروب من الواقع

الكذب ضعف وعدم قدرة على مواجهة المواقف والامور المستعصية الا بالكذب

وطبعا الدين واضخ فى النقطة دى

والكذب صورة من صور النفاق

Anonymous said...

انا من انصار اغنية "كذبك حلو" شو حلو لما اكون شي كذبة بخيالك .
مرات الكذب لا مفر منه بنعرف انه عم نكذب وبنلوم حالنا . المشكلة باللي بيكذبو وبيصدقو الكذبة. من كثرة ما بيكرروا الاكاذيب بيقتنعو بانها حقيقة ولا مجال لاقناعهم بالعكس.

سكينة said...

tamer
تمور الأمور هو الكذب من شيم الضعفاء عموما أو هكذا كان يوصف في دروس القراءة على زماني
وأن الشجعان لا يكذبون ولو ترتب على ذلك قطع أعناقهم
النفاق أكثر شوية من مجرد الكذب عزيزي أنه اسلوب حياة
زمان كان الكذب أكره الأمور إلى نفسي لكن القسوة الآن أحتلت مكانه
يئست من مقاومة الكذب والكذابين أنهم يملئون العالم من حولنا
ولازم نخلي بالنا من بعض
:)

سكينة said...

tina
تينا العزيزة أنت تقولين أن المشكلة أكبر مما أعتقد!!زمان كان يقال إن كنت كذوبا فكن ذكورا يعني افتكر الكذب اللي انت كذبته لأن الناس كانت على ما يبدو أمينة وقادرة على التمييز بين الكذب والصدق
فهل أصبحنا في زمان سادت فيه الأكاذيب؟؟
من يصدقون الكذبة يتجملون لا يكذبون
:)

basma saghir said...

مش هقلك اني مش بكذب ولا اني بريئة براءة الاطفال..بس كمان انا مش انسانة كذوبة بطبعي انا يمكن بستخدم الكذب الابيض الي مش بيضر حد لا انا ولا الي بكلمه
زي الي انتي قلتي عليه
عموما ربنا يسامحنا على كل الكذب اذا كان ابيض ولا اسود ولا حتى منقط

سكينة said...

بيسووو
تصدقي أنت بريئة فعلا :) وده مش حرام لكن في زمنا مكروه:) بريئة ومعترفة بتملصك من الغلاسة بالكذب الأبيض.
لهو نزل المنقط في السوق!! ما عرفش أنا
ده سوق الكذب ينافس أسواق التكنولوجيا في سرعة التطور!!!
سعيدة جدا بمشاركتك ومنورانا