Monday, February 5, 2007

ساعة هدايا


ما العلاقة بين القلب والقدم؟؟!!
حد باله رايق اللهم لا حسد هيقول قديما كانت القدم محل تقدير وتكريم واحترام على اعتبارها شايلة البني آدم
وتقديرا لمجهودها كانت تتحط على الوسادة أول الليل عشان في آخر الليل محدش يفتكر أيه اللي حصل غير يحيى الفخراني
ادي القدم عرفنا حكايتها امال القلب ليه محدش كرمه قوي كده غير في الفالنتين وكل سنة واحنا حلوين وفي الخرافات والبدع سارحين ومرحرحين
كانت قدماي اليومين الي فاتوا كانوا طريق لقلبي
لا مش قوي!!! حد يفتكر حد باس رجلي ولا حاجة استغفر الله أساسا أنا مش ممكن أقبل حاجة زى دي ثم إحنا كلنا يعني أخوات
أول حاجة وخطوة كانت بلغة حرير
ثاني حاجة كان بوت شتوي معتبر
ربنا يكرمهم أصل ميهونش عليا اصرف ويوم البرد أتكلفت في السرير وخلاص ويلاش منها أي خروجة
آخر حاجة بقى كانت النهاردة صبحت أشرب القهوة الباب خبط وأنا في أسود لحظاتي المزاجية
جاتني هدية فاخرة من الحاجات اللي بنتفرج عليها في المجلات
feet rest
لونها نبيتي

كل دا ليه؟؟
هدايا من ناس بحبها وواضح إنها بتحبني تفكيرها جايب لحد كعوبي
ما شاء الله والله أكبر
ليه اختاروا يهادوا أقدامي؟؟؟
سأترك الإجابة لكم طبعا
لكن خطر على بالي أن أقدامي قد تكون أكثر ثباتا ووضوحا وأسهل من دماغي
:)))
أو أن حبايبي لهم جذور صينية حيث كانت القدم تحترم وما زال لها علم يسمى الريفلوكسولوجي
http://www.bafree.net/forum/archive/-32891.htm
ما علينا المهم وضوح العلاقة بين قدمي وقلبي مش تقولي الطريق لقلبه معدته شوية والهدية تروح مش عارفة فين!!! طبعا خدوده
عموما برضو جاتني هدايا ثانية ومحدش يقر ولا يسأل الهدايا دي ليه هم شايفني ملحوسة في قعر الحياة فحبوا يهشتكوني شوية فيها حاجة دي؟!
يشكروا طبعا وعلى رأي عم عبعزيز الشكر لله وحده مرقق قلوبهم عليا
وعشانا عليك يا رب شبشب وصندل صيفي
والكلام يجر كلام
الحاجات دي فكرتني بهدايا مختلفة جاتني في حياتي
إلا هيا الناس بتهادي بإيه؟؟!!
أوحش حاجة أما حد يقولي نقي هديتك وأنا أدفع.....رخامة وجليطة رغم طيبة القلب
ساعات كانت الهدايا كتب طبعا ندموا أشد الندم بعد ما عانوا تأثيرها على دماغي ما عدش حد يهاديني بكتاب احتمال يكونوا بيدوروا على أستيكة
أقلام للكتابة.... مش حاجة ثانية, شنط بالهبل أصل معروف حبي للجلديات
هدوم طبعا عشان ما أكسفهمش أمام المجتمع
حبيبتي على طول طبعا حاضرة الشيكولاته
فناجين قهوة ومجات ميتعدوش منهم واحد من ثلاثة فالنتين فاتوا أمامي بلفته الحمرا ومن غير يمين من واحدة من الانتيمات بتوعي يعني حريمي برضو!!!
حاجة مكسوفة أقولها لكن أمري لله أنواع مختلفة من الصابون
الغريبة بقى كم الدباديب والحاجات المحشية الي بتوصلني أخرها في عيد ميلادي مش هقول الكام النهاردة ممكن وقت ثاني وعشان الرقم كبير كان الدبوب لونه أزرق خوفا عليا من الحسد
جاتني هدية مكتوب عليها سبحان الله...تفتكروا كان قصدهم حاجة؟؟ عموما طبعا أنا أعجوبة من خلق الله تستثير التسبيح فسبحان ربي العزة سبحان ربي العظيم
سمعوني بقى ساعات هداياكم

6 comments:

amryoussef said...

يلا كل سنة وأنتي طيبة بمناسبة الفالنتين ثم أن هناك نوع من الناس يستحقون تقبيل أقدامهم وهناك من يداسوا تحت الأقدام فلا تستهوني بها.فسوف يأتي اليوم نتمني أن نملك في العالم موضع قدم

Anonymous said...

سلام ،،،،
بدك الصراحة ، انا كمان بحب الهدايا جداً ، وموضوع الاقدام وراحتها رائع ، وحدة صاحبتي اهدتني في عيد ميلادي خف زي اللي عندك في الصورة ومعاه لوشن ومقشر للقدم ، كانت هدية مبتكرة ومبدعة ، بس هاليومين طالععلى بالي الكتب والقراءة، وحدة صاحبتي اهدتني روايتين بمناسبة رجوعها من السفر وفرحت بيهم جداً وانا طالع على بالي اهدي الناس كتب ، يعني صاحبتي اللي بدها تتأهل الشهر اللي جاي اخترت لها كتاب طبخ يجنن وصاحبتي المريضة حضرت لها كتاب لاتحزن ، اما في وحده صاحبتي نفسي الاقي كتاب يناسبها ومافيش . دعواتك

Tamer Nabil Moussa said...

الهدية دى بيكون ليها\ تاثير كبير على الواحد ومهما كانت كفاية اللحظة اللى تشعرى فيها ان حد فكر فيكى دى بالدنيا

تحياتى

شجره الدر said...

هدايا
امممممممم
انا من مان ماحدش جابلى هديه وأثرت فيا يعنى كلها هدايا تقليديه وعاديه جدا
واصلا بقى انا مش بعترف كمان بالفانتين فدى مشكله الناس كلها بتبقى ماشيه تدور على هدايا وانا ماشيه اقول سبحان الله ربنا يهدى
مش عارفه انادايما بكون مهتمه بالناس الل بحبهم بهداياهم لكن
ماليش نصيب ى حكايه تلقى الهدايا دى
وبالنسبه للتاج بقى ياسوسو
اعمليه وماتبقيش تكتبى اللى مش عاجبك
يعنى السؤال اللى مش على مزاج سيادتك فوتيه
مفيش اجبار فى الموضوع
بس يالا شوفتى بقى وانا هابقى انجحك على طول
باااى

سكينة said...

3mr youssef
كل يوم يعدي من غير صداع هو احتفالية أقوى وأهم من أجدع فالنتين
أنا معاك طبعا أن الناس أنواع واحنا مفيش كلام من الناس الحلوة اللي تتباس مش تنداس
:)
tina
أهلا بيك أنا كمان بحب الهدايا بس ده سر مبقولش عليه لحد لكن الحقيقة بحب الحاجات المجنونة غير المتوقعة
الكتاب هدية شيك ولها صدى عند من يفهمها أذكر في زماني أستاذي اهداني كتاب للطبيخ ما زلت أحتفظ به مع أهدائه
:)
أكيد صاحبتك دي صعب الي مش عارفة تلاقي حاجة تناسبها هفكر وأبقى ارد عليكي
tamer
افتكر أن القصد الحقيقي من الهدية أنها تقول بفكر فيك وعلى بالي طوالي
:)
وزي العيال ساعات أفضل شايلة الهدية بلفتها فرحة بالمفاجأة وافكر يا ترى إيه
شجرة الدر
لو ناس بحبها يا دؤدؤ وجابوا توكة شعر تكون عندي مميزة ولو ناس من اللي بالي بالك مش ممكن استخدم ولا احتفظ بحاجة منهم عندي لكن الغريب أني ما ممكن اعيد اهداء هدية جاتني أفرقها عادي لكن أهديها لاءه
تاج ايه يا بقى اعقلي ربنا يهديك ويرزقك ساعة سعيدة ومزهزة كده
ثم بتوع الفالنتين دول بيحبوا يوم واحد؟؟ أخيه عليهم احنا في حالة مستمرة من الحب وتبادل العطاء طول أيام السنة
اشكركم يا صحابي على مشاركتي

إنسان || Human said...

حلوة الهدية الأخيرة دي .......انا سمعت مقولة لا اعلم صحيحة ولا ..بتقول تريد ان تعرف الرجل انظر الى حذاءة ...ماعرفش ايه الرابط