Sunday, January 21, 2007

ساعة كلام في الهوااااا مش الهوى



لا تستمد سعادتك من الآخرين....فهم قد يخذلوك!!!

الكلام من الناحية المنطقية جميل إنما من الناحية التطبيقية صعب حبة أو حبتين.

والرسول عليه الصلاة والسلام قال إن تخالط الناس وتصبر على آذاهم خير من إلا تخالط الناس ولا تصبر على آذاهم.

ويظهر الأذى في العمل أولا وفي الأسرة ومع الجيران والترتيب ليس حتمي يعني ممكن يكون في حالتك مختلف عن حالتي...... ممكن نقول أدام حاجة تهمك تبقى ممكن تتحول لمصدر أذى ولما ضاقت حلقاتها فرجت وكنت أظنها لا تفرج.

هي كانت ضاقت ولا أحكمت عشان الأمانة الأدبية وعيب يبقى شكلي مش مسخف

قصدي مثقف

عادي لو كان الكلام كلام مجانين
وأما انتهت حاجتي من جارتي بقيت اعدي من جنبها من غير سلام يا سلام على الأمثال وعلى محمود تيمور.
وخالتي وخالتك وتفرقوا الخالات.
طب ويتفرقوا ليه!!!!
عشان يتعرفوا على خالات جديدة طبعا!! أحسن تفتكروا أنهم مكتئبين ولا حاجة...
عموما زى ما تحبوا اختاروا التفسير الأقرب لكم.
المهم خليكم فاكرين لا تستمد سعادتك من الآخرين وخليك كده زى حالاتي قرد قطع!!!!
يعني ساعة ما تلاقوا حد يعبركم اسجدوا لله شكرا.
وان البشرية طنشتكوا استغلوا خمسا قبل خمس....
يعني اعمل حاجات مفيدة قبل ما يرجعوا يفتكروا طريقة جديدة كي يستغلوكم بها
مهو أنت أدام فيك الرمق لا بد من أن تكون مفيد.
وساعتها مش هتكون قرد قطع إنما مستغل.
يا ترى ماذا نختار!!!!

والله يخليكم محدش يقولي كوني وسط
زهقت وتعبت وعموما إحنا ندعو اللهم اجعلنا من أهل اليمين ......وعليه بلاش حكاية الوسط في المشاعر

أصل الوسط في التعامل ممكن
إنما في المشاعر....عجزت وفشلت بأن أكون وسط فأنا يا أبيض يا ورد.... يا أسود يا ليل السهرانين!!!

ماشي أنا مش ناوية أسهر أنا هنام بدري وأفوت نصيبي من الليل للي عايز يسهر أو مازالت لياليه بيضاء

8 comments:

Anonymous said...

رائعة يا سكينه ، قلتي كل اللي اتمنى اقوله ، هاي احلى مقالة حتى الان ، بس برضه احنا نلتمس لهم الاعذار لو مفيدين على طول كانو ضلوا مفتكرينا على طول ، لازم نحاول نكون اكثر نفعا ، ولا شو رايك؟

شجره الدر said...

اولا مساء اخير

ثانيا
هو انتى كنتى شاربه مياه مبلوله وانتى بتكتبى البوست ده ده مافيهوش اى نوع من السكينه خالص كنت حاسه انى بجرى ورا الكلام
ماعلينا
انا فى الموضوع ده بسمع اراء كتر منها مثلا- على حد قول امثالنا الشعبيه-
معرفه الرجال كنوز
ومنها
البعد عن الناس غنيمه
والاراء دايما متناقضه
بس فى الاخر
جنه من غير ناس ماتنداس
واختار الرفيق قبل الطريق
يعنى حتى الطريق ماينفعش نمشيه لوحدنا
صراحه الواحد ساعات بيبقى مخنوق من الناس لكن
نعمل ايه بقى ربنا ماخلقناش لوحدنا فى الدنيا

سكينة said...

عزيزتي/عزيزي المجهول

متشكرة على دعمك
لكني أخالفك في حكاية الأعذار الدنيا خد وهات وأنا مش أخرج عن كلام سوما لما تقول
أنني أعطيت ما استبقيت شيئا
ببساطة تعبت ونفسي حد ساعات يديني بس مش على دماغي:)
من ده خدت كثييير
دي بنت مبارح بتقول مين فينا على حاله كل الأوقات إشحال أنا
تفتكر ممكن أدي أكثر
فيروز كمان بتقول أنا ما عندي أكثر
ربك يكرمنا بأسئلة سهلة
شجرة الدر
يسعد مساك وكل حياتك
طب أنا بذنبي وأنت؟ هو فيه مية ناشفة اليومين دول
معرفش أنا!!
مهو أنت في وقت تكوني فاضية فيه بصي على مقال الافتتاح ساعات وساعات عشان تعرفي أني ساعات لا أجد السكينة فأهرب مني للكلمات
:)
متحفظة أنا نوعا ما على حكاية لم نخلق وحدنا!! الحقيقة كما يقول سارتر تأتي وحيدا وتذهب وحيدا
يعني في أي زنقة يا بنتي تلاقي نفسك في مهب الريح وحدك ولو اشتكيت يقولوا عنك كئيبة
عموما أنا مدركة أن الحياة خد وهات وغير كده تبقى الأمور صد
لكن مش ساعات افضل أن تكون صد من أن تكون مستغل هو لو أقدر أضم لقلبي الميم وأكسر الغين يبقى مية مية
سعيدة بتواصلك
هغنيلك حالا خليك جنبي احضن هوا قلبي محتاج أنا لحضنك

Anonymous said...

و يا تري يا استاذ صرصار قدرت تستحمل الريحه ديه
ربنا في عونك 00انت هتحكي علي ريحة الرجلين الليي ساعات بتضخ من جوا البني ادم
انا مصدقاك يا فار

لسة نونة said...

الوحدة صعبة جدا

ومهما نشوف من بعض الناس لانقدر نستغنى عن كل الناس

basma saghir said...

الاخت سوكيننة
مش لازم ابدا تكوني وسط في مشاعرك بس ده علشان مصلحتك والله اصل موضوع خيبة الامل في اصحابك واحبائك بقى كتير قوي اليومين دول تقوليش وباء يا اختشي
ماعلينا
حكاية خالتي وخالتك والكلام ده صحيح على فكرة...بمعنى الدنيا ماشية كدة ياماما صباح الخير على عيونك انتي لسة مكتشفةده

والاصح منه موضوع قرد قطع
ومش لازم يابنتي حد يستغلك..على راي المثل يا اختشي
اتغدى بيه قبل ما يتعشى بيك

حكمي عقلك بقى
سلام

Tamer Nabil Moussa said...

بوست رائع سكينة

وعيشى حياتك بطريقة عادية ولاتحملى نفسك الكثير من الهموم

ربنا يوفقك ويصلح ليكى الحال يارب

تحياتى

سكينة said...

كوكو
انت مخديتش بالك الصرصار ما استحملش وفي غيبوبة ونحن في انتظار تعافيه منها عشان نسمع باقي مغامرته في عالم البني آدمين
لسه نونة
أوافق عزيزتي بصعوبة الوحدة لكن محدش بيختار قدره
وعلى فكرة دايما جوا الانسان حاجات هو نفسه مش واخد باله منها
الوحدة صعبة لكنها ممكنة وساعااات جميلة ونعمة
:)
بيسو
انت عارفة انا محتاجة اعمل رجييم يعني هبقى مقشفة كده لا اصلح عشاء ومش محتاجة أتغدى
عارفة من بدري لكن أهو عبد المطلب بيقول يا ليل من سنين محدش قاله ان الليل مطنشه
tamer
انا عايشة فعلا يا صديقي من غير ما اختار فلا قدرة أو صلاحية لدي في اتخاذ القرار
ربنا يهدينا ويصلح حالنا جميعا
متشكرة من قلبي وسعيدة ان لسه فيه ناس حنينة