Saturday, November 15, 2008

ساعة ميلاد


الأمس كان ذكرى ميلادي ....تسألون عن العدد....سأخبركم لاحقا
أنتيمتي أيضا من مواليد نفس الشهر ولكنها تسبقني بعام ناقص ثلاثة أيام
وفي هذه الأيام من كل عام نتمتع برؤيتنا للأمور من نفس المنظور والخبرة حيث نكون في نفس العمر
في حوارنا المسائي شبه اليومي سألتني كيف أمضيت عيدي مطمئنة عن فريد وبالأحرى انسجامي معه
(مش الي خطر على بالكم بل عدت يا يوم مولدي)
أجبتها بأني أخالفه ولكن بعض من مراسيل الكآبة ما زال رابضا على بابي مع رفضي الإذن لهم بالدخول
وأخبرتها بأن الأرقام تكبر والإنجازات تتراجع وهو أكبر همي بأن استفيد من أيام عمري
هي: من قال أن الأيام تمر بلا انجاز
أنا: ذكريني بأهم إنجاز أو بانجاز متميز
هي: ألا يمثل وصولنا لهذا العمر صاغ سليم إنجاز
أنا: تمرست بحمد الله على الصحة حين هاجمتني هذه الفكرة
هي: تمعني في انجازنا جيدا ما زلنا أسوياء رغم كل ما مر بنا من ألم وكسفات ووكسات وسوء حظ وقلة تقدير وتعثر الأحلام
أنا: ههههههههه هههههههه هههههههههه ضحكت أكثر مما فعلت خلال العام الماضي كله
فعلا أنجاز وأي أنجاز أن تجاوزنا كل ما رمينا به من البشر والزمن ... الحمد لله أن جنبنا حتى الآن الأمراض والعوز ورزقنا الاستقلالية والإيمان وجلد الأفيال
ما زلتم تسألون..... أنه ...... ورغم هول الرقم إلا أني أخشى الرقم الذي يليه هذا حالي في .....فما بالكم حين أصبح ..... !!! ههههههه ههههههه هههههههه
لا أريد الحل البديهي أي الانتحار قبل بلوغها ولكن هناك وسيلة لتقليل الاهتمام بالأرقام
تحقيق أنجاز سعيد ومفيد يلهيني والبشر من حولي من التركيز على الأرقام
مع التقدم في العمر تقل الابتكارية لحساب الإتقان ولذا أنا مستعدة لاقتراحاتكم والتنفيذ مسئولية الخبرة
ملاحظة:تمت إزالة الأرقام الحقيقة لاعتراض الرقابة الاجتماعية:)الناس المتابعة عرفت الحقيقة ودا المهم لكن خليكوا فاكرين

19 comments:

Anonymous said...

يا عزيزتي ابدعتي. كل سنه وانتي طيبة . يوم الميلاد فرصة لمراجعة النفس، انا عن نفسي ازداد استقرارا وهدوءأ مع التقدم في السن ، يعني بتزيد القناعة والرضا والاستسلام للوضع الراهن.
بس انتي كشفتي سر دفين كنتي لازم تحتفظي فيه ، انا كنت فاكرة سكينه طالبة بتاع 18 سنه .
تحياتي

تينا

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) said...

العمر
كلمة غريبه
العين
عمران عبث عين عتاب عناق ووووو
الميم
موده مرض مكان مسؤليه مغامره
ووو
الراء
رحمه رجاء رمضان رحاب ووووووو

لا نعرف متى نغادر الحياه لا نعرف متى تحين الاجال
لذا العمر هو اللحظه التى نحيها حاليا اذا مرت من غير طاعة لله فهى ثوانى ودقائق وساعات وايام وسنين ضائعة


اما واننا فى الوقت الحالى فعليكى بى SMART
S SPECIFIC
M MEASURABLE
A ATTINDABLE
R REIALSTIC
T TIMED

كل اللى فوق ده مواصفات الاهداف فى الدنيا
تكون محدده
تكون مقاسه نعرف تقديرها
نستطيع الوصول اليها
تكون واقعيه
مقرونه بالوقت


لذا خليكى سمارت فى حياتك تنالى كل ماتتمنى


وكل سنه ولك منى
KISS



عيب عليكى عيب بلاش التفكير ده
KISS
'MEAN KEEP IT SHORT &SIMPLE

خير الكلام ماقل وده


كل سنه وووووووووووانتى فى طاعه

Anonymous said...

كل سنه وانتى طيبه
وعلى فكره انا عرفت انتى عندك كام سنه من عدد الشموع
ربنا يزيدك كمان وكمان وتعيشى لغاية ما تملى وتقولى كفايه

تحياتى

Anonymous said...

ana ma3rafkesh ma3 keda shatmtini 3ashan wa7ed by2ool kalam kedb 3ani
wa7ed mareed ana makontesh baren lo wala nila wlahy da hoa el kan laz2a wna el nafdt lo
we even masa7to we deleted mel msn we el yahoo

nasi7a bas matsada2ish kol kelma tet2al bel zat 3ala bent la2int st ao bent zaiaha
we momken yege yom wa7ed y2ool kalam kedb 3anek

rabina yesame7ek en 2olty sanko7a
we ye3lam rabina en walahy el 3azim da ensan kadab we by3ml keda 3ashan ana la2ito kazer fa be3ed 3ano

rabina yehdini we yehdiki

we rabina yostor la2no bygee yeshtmni 3ala el modawana ana 3rfa en hygee yeshtem tani ba3d el comment da
bas ghasb 3ani ze3elt en enty mat3rafnish wala te3rafeeh in real bas sada2ty ai 7aga ye2olaha

khali balek men el khood fe el a3rad la2n el ayam dewal
we kama todeen todan

Anonymous said...

3la fekra dalil en hoa kadab we en ana walahy el 3azim nafdtlo we da el 7ar2o
en bydkhol yeshtmni fe modawanty

talma ana laz2a we medai2ah

laih bygee yeshtmni mesh mafrood yb3ed 3ani we 3an re7ty el by2ool we7sha??

mesh da kalamo???

begad rabina yesam7ek la2n ur comment kan qasi ma3 eni ma3rafkessh

rabina yehdini we yehdiki isa

سكينة said...

تينا
وأنت بألف خير
طبيعي نزداد استقرارا مع ضغط الأعوام على كواهلنا
:)
18؟أنا الحقيقة كنت كدا في غابر الزمان
ليه عمري لازم يكون سر
أنا فخورة بعملية السيرفايف لكل ما يمر بي

سكينة said...

أبو علي
أنا موافقة على العناق والمغامرة وشقة بس دور أرضي في الرحاب
:)
ثم طبعي أن أهدافي لازم تكون قصيرة ومختصرة وإلا مش ألحق أعملها في الباقي من وقت الامتحان
شكر جزيل على كلماتك
وجعل الله أعوامك سعادة

سكينة said...

mohmad gado
أنت فكيك قوي عديت الشموع
:)
وأنت بخير إن شاء الله خايفة لو طولت على قد ما بتقول ما يفضلش مكان للشمع
:)

سكينة said...

الأنيموس
عزيزتي لا بد أنك من شدة غضبك قد أخطأت العنوان فليس من شيمي أشتم حد
وكيف أشتمك وأنا لا أعرفك
وإثباتا لحسن نيتي التي تشفع لي إن إخطأت دون أن أدري سأبقي كلماتك
رينا يصلح الأحوال وبلاش الله يكرمك الأرقام وسط الحروف والعربي بحروف لاتينية مش متعودة عليهم والتعليم صعب في سني دي
تحياتي

Anonymous said...

my dear this was ur comment few days ago :
سكينة said...
مستغربة غضبك خصوصا بعد ما بصيت على اللينكات الجانبية عندك والي مفروض أنهم صحابك ولقيت كثير من كلامك ينطبق عليهم
المهم مش لازم تزعل من الناس ومن الي بتكتبه الناس كلنا من وجهة نظري لو لقينا مساحة طبيعية في الحياة الحقيقية لما احتجنا لمدوناتنا
عجبتني البت الي بتعلق فيك وصعبت عليا اديني عنوانها وأنا أقولها سيبك منه مش طايق ريحتك
بس خلي بالك يا صاحبي احسن اخر قصة لسنكوحة علقت حتة مية مية بعد سبع سنين من نفس الموشحات الي بتسمعها وربنا يستر

04 November 2008 20:05

anyway all i wanna say dont just believe anyone
مش اي حد يشتم اي حد نصدقه
ومش نصدر احكام من غير ما نكون عارفين كل الاطراف
ربنا يهدينا كلنا
وانت واضح بتحاولي ترضي ربنا بالصيام وكده حسب البلوج بتاعك
انا مش عايزاكي تعرفي انا مين
بس صعب علي ان تصدري حكمك بناء علي كدب

وان كتير من المصريين تفكيرهم كده
يصدقوا اي حاجة
حتي اتفرجي علي مسلسل شرارة علي موجة كوميدي

تحياتي

و ربنا يسعد ايامك ان شاء الله

سكينة said...

الغريبة المتخفية
صباح الخير
افتكرت الكلام فعلا ولمن قلته أيضا بس الحقيقة لو قرأت ثاني هتلاقيني قلت أنك انتي صعبانة عليا وعايزة أنصحك لم تكوني أنت السنكوحة- عفوا- ولكنها أخرى أعرف فعلا وبشهادة الجميع أنها كذلك
أما عن اقتناعي بوجهة نظر صاحب الكلام فبداية كلامه تنفيه فقد أخبرته أنه يعيب على مواقف ناس هو واضع لينكات لتوجهاتهم
ربنا يسعد أيامك ولو كان هو فعلا وحش كما تقولين لا تذهبي لمنبره فذهابك يثبت اهتمامك وكلامه
يا رب نسمع عنكم كل خير وما محبة إلا بعد عدواة
:)

Anonymous said...

انا مش مهتميه يا ستي بمنبره
بس هو كل ما يجي النت يدخل يسيب لي شتيمة في مدونتي
فبعرف انه نزل بوست

برضة مصرة تصدري احكام

ربنا يسامحك وخلاص
انا اسفة ان ازعجتك

ربنا يسامحك وبجد هو كفاية عليه نفسه وخيالاته
الضرب في الميت حرام
مش مستحق لا ادعي عليه ولا ادعي له
كفاية عليه الي هو فيه

Anonymous said...

ويا ستي ميصعبش عليكي غالي
لانه محصلش
من اساسه
انا شفته مرة عشان بيع عربيتي
وكان انسان مش مريح وكلامه محرج ومش محترم
فطبيعي ان نفضت له
ومبقتش ارد عليه

طبعا اتغاظ ان اتكلف الميكانيكي الي جابه واصحابه الي عزمهم يتمنظر قدامهم ان يعرف بنات

وان في الاخر نفضت مبعتش العربية لصاحبه
ولا كنت برد علي مكالماته

بعدها انا كنت نسيت اعمل له بلوك في الياهو فوجئت داخل يشتمني

انت حرة تصدقي الي تصدقيه

بس شكرا انا مش محتاجة اصعب عليكي او غيرك
لان ببساطة ده كداب

ومزعلتش منه اساسا ولا وجهت له اي عتاب لان ببساطة مش يهمني

لكن كل الي بقولهولك في اي كلام عن اي بنت مش لازم انا يا ستي

متصدقيش اي حاجة تتقال

مفيش راجل مش هيقول ان عنده مغامرات

في حاجة غلط في عتابي ده ليكي؟؟

MarwaAshraf said...

كل سنة وإنت أحلى وأجمل .. انا عارفة إنها متأخرة بس انا عارفة إنك قابلاها مني .. على فكرة انا مش عندي أي افكار بس انا في ايدي اني ادعيلك.. ربنا يوفقك والسنة دي تكون احلى سنة في حياتك

:)

بحبك أوي

basma saghir said...

ممممممممم
اتأخرت انا قوي على البوست ده..بس هدة الحيل وما ادراكي ما هدة احيل

صدقيني انا نفسي بدور على انجاز اعمله ومش لاقية..خلصت الكلية وقلت ان الانجاز اني اكمل دراسات عليا..بعمل الدراسات العليا حاليا بس حاجة في قلبي كدة بتقولي انه مش هو ده الانجاز اللي بدور عليه

وزيي كدة في نااااااس كتير يعني متقلقيش خالص انتي مش لوحدك

كلنا باحثين على الانجازات

وكل سنة وانتي طيبة صحيح..مع اني مش بحب احتفل بأعياد الميلاد خالص بس استثناء خاص ليكي :)

shaimaa samir said...

دفء ما شعرته بين كلماتك
وشجن
رغم بساطة الكلمات ولكن الحديث عن العمر دوما دوما يشغل بالى
رغم ان الكلمة المعتادة التى امقتها والتى تتردد فى افواههم كثيرا
انتى لسه صغيرة العمر لسه قدامك
!!!!!!!

منقال لكم انه امامى
وما مقاييس الصغر

اتعلمين اانى ساتم ال22 فى شهر واحد وهذا يسبب لى ذعرا
لذا استحوذ على الموقف بوضع اهداف تفوق اهداف ما وضعته السنة الماضية

وعمرك فيما افناه

اضعها نصاب عينى

سكينة
بصدق شعرت بسكينة ها هنا

شكرا لك

دمت بكل الود والخير

shaimaa samir said...

معذرة نسيت ااقولك
كل عام وانتِ الى الله اقرب
وعلى طاعته ادوم

:)

سكينة said...

وكل عام وأنت بخير أيضا
قلقك على أيامك يبرره طموحك
وقياس العمر بالأعوام ليست الطريقة الصحيحة
بل بما أنجزناه في هذه الأعوام
كلماتك كانت في ميزان الإبقاء على مدونتي حيث شملها أيضا التفكير في جدواها
:)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.