Friday, June 27, 2008

ساعة متأخرة

اخوتي المتلحوسين المشهورين بالمدونين

فيه حاجات بتحصل معايا بتطير أي دماغ بعملها
كنت في أمان الله سهرانة على ام ب سي 4 مش على نور المسهتنة مفيش مرارة للكلام ده لكن على فيلم وقبل ما أنام قلت أطمئن على إيميلي احتمال يكونوا مزنوقين في وزير أو حتى مدير عام والناس لبعضها طبعا ولا يأس مع الحياة ولا حياة مع حاجات كثير
بتصفح بريدي لقيت الصورة دي مبعوثة لي في ايميل مذيل ب انشر تؤجر... هتسألوني متضايقة ليه وجاية ابرطم في الفضاء في الساعة المتأخرة دي هقولكم عشان أنا من فضل الكريم متكلفتة من عندي ستاشر سنة محدش يضحك والله عديت على ستاشر دي بس زمان شوية يعني كده المهم إن مرسلة الايميل هي اللي مش محجبة
طب بذمتكم بتقولي انشر تؤجر وانا كل صحابي متكلفتات وكافين خيرنا وشرنا طب أبعتها لمين يعني عشان أكسب الأجر والثواب
مش بالذمة حاجة محتاجة ساعة سكينة عشان يعرف الواحد يتعامل بحكمة
قلت مفيش غيركم يا حبيابي يا حلوين ياللي دايما مستحملين وزي ما انتو عارفين أنا برضو بستحمل وعلى قلبي احلي من العسل
فعلا احترت هي الناس بتبعت ايميلات كده سبهللة...... اشمعنى أنا مش بعرف اسهلل كده أمور حياتي
أنا عارفة احتمال دماغي اتكتمت مع طول الحجاب زي الناس الحلوة الي بتسألنا أنتو مش بتحروا من اللي انتو لابسينه
وحد زمان كان قالي أن دماغي حلوة لولا القيود الفكرية الي فارضها علي المجتمع ربنا يسهله مرتضيتش اقوله على زمني كان الحجاب بالخناق لبسته طاعة ومحبة لله وتقربا إليه ودعيت قبل ما أفعل بألا يردني الله واديتها خناقة مع والدتي كانت خايفة علي أعنس
الله يرحمها قلب المؤمن دليله عامة تعددت الأسباب والعنوسة واحدة
:)
مش عارفة ليه الحجاب تاعب الناس مع أنه عامل لنا هوية وقيمة وفين ما نروح يقولوا علينا مسلمين ومعرفش لو شهادة غير المسلمين تنفع في ميزانا لكن المهم اننا معروفين
وخلع الحجاب لن ينسينا ثوابت ديننا بدليل الي مش محجبة على يدكم باعتة تقولك ادعو للحجاب
نفسي حد يقول للبنات الي لابسة جينزات رش أصلها مش ممكن تتلبس بأي حال وملزقة البادي فيها تقولش جلدها الآخر وحاطة على شعرها بتاعة قد كده ولون الله لا يوريكوا ولا ما انتو بتشوفوا في الشوارع والأرصفة ومترو الأنفاق اشمعنى هو يعني وتقولك أنا محجبة يا اختي ارحمينا واعدلي نفسك وأحسني عملك انت كده بس بتوفري ثمن صبغة شعرك وشامبو القمل والكوافير لأن مفيش من الي انت عاملة ده أي صفة من صفات الحجاب ومعدش الواحد عارف يعمل إيه يدعو للحجاب ولا يعدل الحجاب الي حاله مايل هو كمان
ولا المزغودة الثانية اللي تقولها لمي شعرك ورقبتك تقولك كل شي بيتزبط بالتدرج ويعني هي الحتة دي الي عاملة سكس بنس
والأمثلة كثيرة المهتم بالموضوع ممكن يراجعني
انا كنت في حالي بس الإيميل نرفزني ابعت أقولها قولي لنفسك يا سونيا
؟؟؟
يا رب أسالك قبول العمل و حسن الخاتمة أحسن انتو عارفين

13 comments:

الطائر الحزين said...

الاول
لازم تنامى بدرى شفتى أخر النوم متأخر

===============

كثرة الحديث عن الحجاب يفقده الكثير فهو أمر لا يحتاج لنقاش ولا جدل
اما عن رسائل الايميل فحدث ولا حرج

موت رسام الكاريكاتير الدنماركى حرقا
ونلاقى هتافات و ناس تصدق
وهم من خلف الستار يضحكون على خيبتنا
===============
عوضت التأخير فى الساعه السابقة هروح لها دلوقتى

Ma 3lina said...

احييك على الموضوع

و يا ريت على طول تكتبيلنا بليل

بالنسبة لحجاب اليومين دول فميطلقش عليه حجاب ده مهرجان

basma saghir said...

ااااااه كان نفسي من زمان حد يتكلم في موضوع حتة الستانة اللي بيحطوها على دماغهم دي كأنهم هينفضوا الشيش قبل العيد...وبعدين ايه بقى موضوع الستان اللي بيلمع ده في عز الشمس..والطرحة وهنقول عليها طرحة مجازا يعني...لا تتعدى الربع متر

من رايي انه يكون حجاب صح او لا يكون حجاب خالص...وبلاش بقى الحجاب بتاع الضحك على الدقون ده

blue-wave said...

اولا موضوعك هايل
ثانيا ياريت بقى نفوق ونعرف يغنى ايه حجاب ويعنى ايه التزام
عموما تحياتى ليكى

MarwaAshraf said...

ههههههههه

والله العظيم مسخرة بس الصورة مع حالتي الصحية خلتي رغبتي في التقيؤ عالية أوي أصلها مؤرفة أوي بجد

:)

Anonymous said...

لأسباب كتير قاطعت التدوين واصبحت لى اتجاهات أخرى منيله بستين نيله ولكن الحمدلله رجعت للطريق السوى ويارب يثبتنا جميعا .
عندنا مثل بيقول "كان مش عارف ايه نفع نفسه " طبعا مفهوم.
كبرى دماغك من الايميلات اللى من النوعيه دى وخلليكى فى المضمون "كتاب الله وسنة رسوله الكريم "
زى كدة الايميلات بتاعت "أقسم بالله العظيم انى هارسل لكل قائمتى البريدية وماتنساش انت حلفت " قال يعنى
بيدبسنى أقوم أنا أبعت أو مابعتش ... بمزاجى بئه .
محتاج وقت كتير عشان أقرا اللى فاتنى من مدوناتك الواحد كان ضايع . سلام

الطائر الحزين said...

كيف حالك

سكينة said...

الطائر الحزين
أنت أول وآخر تعليق
كده ضمنت درجات السنة يارب نضمن معا درجاتنا في الاخرة
:)
يبقى العيب فينا مش في حبايبنا قصدي اللي بيبعتوا الايميلات
هأبطل أخد الدنيا بجدية

سكينة said...

ma3lina
التوقيت ليس النقطة الأهم الحقيقة أنا بستحي أقول الي في قلبي دائما
وعلى رأي الشاعر المخضرم
يا قلبي يا كتاكت يا اما انت شايف وساكت

سكينة said...

بيسووو
عارفة زمان كانوا يقولوا أن البوس على الإيد ضحك على الدقون
ويا حياتي أنت لحقت وقت تنفيض الشيش قبل العيد
اصل الناس اليومين دول بطلت تستحمى عشان العيد فما بالك بتنفيض الشيش
:)
هم مش بيضحكوا على حد غير روحهم فلو كان العمل عبادة لأتقنوه وبطلنا نشوف الحاجات دي فعلا في الشارع لكنهم اضعف من أن يكون لهم موقف فهن أمعات
أما العبادة فهي شيء مختلف والحجاب عبادة لأنه طاعة
نرجو أن يتقبلها منا رب العالمين

سكينة said...

يا موجة يا زرقا
لك أيضا تحياتي وهأبص علي البوج عندك اشوف معنوياتك شكلها ايه من كتاباتك
بلاش يفوقوا خليهم نايمين نوم الظالمين عبادة

سكينة said...

راما
انا مفروسة وانتي بتضحكي
:(
سلامتك من النوزيا يا قمر
على رايك هم يضحك وهم يبكي

سكينة said...

shark
حمد الله على السلامة ومرحبا بعودتك والعود أحمد
بس انا بقى فضولية وعايزة اقرأ عندك ايه الحتت المعتمة الي كنت تايه فيها
مثلك أنا محدش يدبسني خالص أنا اتدبس بمزاجي ولو تصدق ان الدباسة فعلا في شنطتي
:)